Voor jezelf zorgen als au pair

Voor jezelf zorgen als au pair

Ook tijdens je buitenlandjaar moet je goed voor jezelf zorgen. 

Als au pair in Amerika beleef je een geweldige, unieke ervaring. Maar net als elk tussenjaar en elke werkperiode in het buitenland brengt ook een au pair-periode best veel stress met zich mee. Daarom moeten au pairs in Amerika niet alleen voor hun gastkinderen zorgen, maar vooral ook voor zichzelf. ‘Zelfzorg’ noemen we dat.

 

Zelfzorg, wat is dat? Nou, de term kan voor verschillende mensen verschillende dingen betekenen. Zelfzorg heeft te maken met mentale, fysieke, emotionele en zelfs spirituele gezondheid. Door genoeg aan zelfzorg te doen, kun je je leven mooier maken en een betere, verstandigere en gelukkigere versie van jezelf worden.

 

Simpel gezegd betekent zelfzorg daar waar nodig voor jezelf zorgen. Voel je je moe en zwak? Doe een dutje of neem een lekker bubbelbad. Last van angstige gedachten? Probeer eens te mediteren of haal een paar keer extra diep adem. Zere rug en slaapproblemen? Ga wandelen!

 

Hier vind je een overzicht van onze favoriete vormen van zelfzorg, die ook jou als au pair in Amerika misschien kunnen helpen. Of je het nu superdruk hebt met de zorg voor je gastkindjes, je verdrietig voelt omdat je heimwee hebt, of op zoek bent naar nieuwe manieren om gezond te blijven, deze tips kunnen altijd van pas komen.

 

Tip 1: Adem in, adem uit

Ademhalen. Het is een van de basisfuncties van het menselijk lichaam, en dat wat ons in leven houdt. En toch vergeten we vaak hoe belangrijk het voor onze fysieke en mentale gezondheid is om af en toe even halt te houden en gewoon in en uit te ademen. Als je je bang voelt of als alles je te veel wordt, stop dan even met wat je aan het doen was en haal een paar keer diep adem. Dan voel je je gegarandeerd een stuk beter.

 

Probeer ook deze ademhalingsoefening eens: adem langzaam 4 tellen lang diep in door je neus. Laat je longen vollopen. Houd nu de lucht 4 tellen lang in je longen, adem daarna 4 tellen lang uit door je mond, en tel vervolgens weer langzaam tot 4 zonder in of uit te ademen. Herhaal dit een paar keer en wees vooral niet bang om geluid te maken bij het uitademen. Het voelt echt fijn! Deze oefening is bedoeld om je hoofd leeg te maken, je hartslag te verlagen en je een verfrissende ‘reset’ te geven.

 

Tip 2: Sporten

Dit heb je waarschijnlijk al honderd keer gehoord. En terecht, want sporten is niet voor niks een perfecte vorm van fysieke en mentale therapie. Bij het sporten maken je hersenen endorfines aan, die je fysiek én mentaal een lekker gevoel geven. Je gaat er zelfs beter van slapen!

 

Het maakt niet uit welke sport je doet, alles werkt even goed. Hou je bijvoorbeeld van hardlopen in de buitenlucht? Ga ervoor! Of ben je meer een krachtsporter? Ga dan lekker naar de sportschool! Als je liever thuis traint, kun je ook willekeurige spullen als gewichten gebruiken. Liever iets rustgevends? Dan is yoga misschien wel iets voor jou! Als je geld wilt besparen of het liefst lekker thuis in de woonkamer wilt oefenen, kun je een van de vele online yogalessen proberen. Namaste!

 

Tip 3: Goed eten

Om je lichamelijke en mentale gezondheid op peil te houden, is het ook belangrijk om goed te letten op wat je eet. Van te veel bewerkte voedingsmiddelen en suikers kun je hoofdpijn krijgen en zo’n lusteloos gevoel krijgen dat je helemaal geen zin meer hebt om nog te gaan sporten of voor jezelf te zorgen.

Voor jezelf zorgen als au pair

Zorg dat je veel groente, goede eiwitbronnen, fruit en gezonde koolhydraten binnenkrijgt. Probeer gevarieerd en zo natuurlijk mogelijk te eten, en bewaar bewerkte voedingsmiddelen, toetjes en dat soort dingen als ‘traktatie’ voor af en toe. Je mag best af en toe iets lekkers! Zorg er alleen wel voor dat je je lichaam goed voedt en verzorgt – je hebt er immers maar één!

 

Tip 4: Mediteren

Ken je dat gevoel dat je gedachten constant met je op de loop gaan en dat je maar blijft ‘malen’? Dan ben je niet de enige; bijna iedereen heeft daar wel eens last van. In onze hedendaagse samenleving, waarin we allemaal continu worden overspoeld door tv, smartphones, internet, sociale media en nog veel meer, kun je je soms overdonderd en overprikkeld voelen door al die mensen en dingen.

Voor jezelf zorgen als au pair

Hoe kom je dan tot rust? Met meditatie! Mediteren betekent je hoofd leegmaken, diep ademhalen en ‘mindful’ zijn, oftewel je volledig richten op één specifieke gedachte, activiteit of object. Veel mensen vinden mediteren een prettige manier om in het nu te blijven, in het moment te leven en zich niet te laten overspoelen door bange gedachten. Probeer bijvoorbeeld de begeleide meditatie op Headspace eens!

 

Tip 5: Een dagboek bijhouden

Een goede manier om je gedachten, gevoelens en emoties op een gezonde, constructieve manier te verwerken, is door ze op te schrijven. In een dagboek bijvoorbeeld! Veel mensen merken dat een dagboek ze helpt hun leven onder controle te houden – niet alleen in praktische zin, maar vooral ook op emotioneel en zelfs spiritueel gebied.

Voor jezelf zorgen als au pair

Er zijn speciale dagboeken te koop waarin je maar één regel per dag hoeft te schrijven, maar ook exemplaren met honderden lege pagina’s die je naar hartenlust kunt vullen met je diepste gedachten en krabbels. Het maakt niet uit welk soort dagboek je neemt, als je maar blijft schrijven. Als je een dagboek langere tijd consequent bijhoudt, kan het een soort therapeutische activiteit worden – en als je je oudere verhalen terugleest, ga je vanzelf belangrijke patronen en mijlpalen herkennen! Dit is een geweldige manier om persoonlijke groei te bevorderen.

 

Tip 6: Praten met je dierbaren

Als je niet zo’n dagboekschrijver bent maar toch je gedachten, gevoelens en emoties wilt uiten, praat dan vooral veel met je dierbaren. Of dat nu nieuwe vrienden zijn die je in Amerika hebt gemaakt, je eigen familie en vrienden thuis, je gastgezin, of zelfs je LCC, even bellen of videochatten kan je enorm opvrolijken.

 

Maar relaties onderhouden is vooral ook een belangrijke vorm van zelfzorg omdat nauwe banden met dierbaren ons geluk, innerlijke rust en tevredenheid geven. Mensen zijn op hun best als ze deel uitmaken van een gemeenschap. Zo zitten we nu eenmaal in elkaar! Dus wat doe je de volgende keer dat je moet ontstressen? Je belt je moeder of je BFF. Gewoon de videochat aanzetten en kletsen over hoe je dag was. Het gevoel van verbondenheid doet wonderen.

 

Tip 7: Jezelf verwennen

Jezelf verwennen met een bijzonder cadeautje heeft iets moois. Je zou haast kunnen zeggen dat het een kunst op zich is. Je moet het zo zien: jezelf verwennen betekent dat je zoveel van jezelf houdt dat je bereid bent om te investeren in je geluk op de korte én langere termijn – dat je je leven graag wilt opleuken met iets bijzonders. Het leven is kort; geniet ervan!

 

Afhankelijk van je budget en je smaak kun je jezelf op allerlei verschillende manieren verwennen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een nieuwe outfit of een afhaalmaaltijd van je favoriete restaurant? Een lekkere kop thee of een gezichtsmaskertje? Koekjes bakken of je lievelingsserie bingewatchen? Bedenk iets waar je van houdt en geef je er helemaal aan over. Als je er blij van wordt, is het de moeite waard!

 

Tip 8: Dankbaar zijn

Er wordt wel eens gezegd dat het onmogelijk is om je verdrietig te voelen als je dankbaar bent. En weet je, dat is ook echt zo. Door bewust dankbaarheid te voelen kun je je richten op de belangrijke dingen in het leven. Je komt weer met beide benen op de grond en dwingt jezelf alle zegeningen in je leven te herkennen. Familie. Vrienden. Een warm thuis. Eten op tafel. Gezondheid. Geluk.

 

Dankbaarheid voelen kun je oefenen. Met een dankbaarheidsdagboek bijvoorbeeld. Maak een nieuwe notitie aan op je telefoon of pak je dagboek en een pen. Noteer elke dag een, twee, of zelfs drie dingen waar je dankbaar voor bent. En je kunt nog een stap verder gaan. Probeer ook de mensen in je omgeving aan te moedigen te oefenen met dankbaar zijn. Als meer mensen een dankbare houding aannamen, zou de wereld een stuk gelukkiger en tevredener zijn. Door de dingen die we wel hebben te herkennen en er dankbaar voor te zijn, hoeven we niet te denken aan al die dingen die we niet hebben.

 

Oké, wij geven wel een voorzetje: wij van Cultural Care Au Pair zijn dankbaar dat we jou kennen! En koffie. Daar zijn we ook dankbaar voor. Heel veel koffie.

Cultural Care Au Pair
Cultural Care Au Pair
Cultural Care Au Pair hier! Wij geloven dat door culturele uitwisselingen de wereld een betere plek wordt - en daarom hebben we het onze levensmissie gemaakt om au pairs te helpen om fantastische ervaringen te beleven in de VS. Wanneer wij au pairs niet helpen om te reizen, leren en groeien in Amerika, eten we waarschijnlijk snoep van over de hele wereld en drinken we enorm veel koffie.
    A line drawing of a gumball machine

    Deel jouw verhaal!

    We zijn op zoek naar een gepassioneerde content creator om een bijdrage te leveren aan onze blog. Dien vandaag jouw verhaal in en geef anderen een kijkje in het leven van een au pair!

    Kom meer te weten